سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تهران ابزار

نظر

 

بهترین مارک ابزارهای تسطیح ساختمانی چیست؟ موضوع این مقاله معرفی بهترین مدل سطح ساختمان دستی در بازار است که مبنای بسیاری از کارهای مربوط به لوله کشی ، ساخت و لوله های فاضلاب است و حتی قاب عکس را به شیء دیوار بر روی سطح مورد نظر می چسباند. به ساختار یا سطح.

راهنمای خرید انواع تراز دستی بنایی

 
بنابراین ، افراد در صنایع مختلف ، مانند نجاری ، ساخت و ساز ، ساخت ، حفاری ، کاشی و سرامیک و حتی سایر زمینه های حرفه ای مانند عکاسی حرفه ای ، با توجه به شغل خود از انواع مختلف ترازها استفاده می کنند.

تراز دستی چیست؟

تراز دستی یکی از مهمترین ابزارهای اندازه گیری است. انجام بررسی برآمدگی ها ، زبری سطح و زوایا یکی از قسمت های اصلی پروژه های ساختمانی مانند کاشی کاری است.

تراز های دستی ابزارهای ثانویه هستند و به ندرت در جعبه ابزار همه افراد یافت می شوند. با این حال ، آنها برای پروژه های بسیار کوچک و بزرگ استفاده می شوند. علاوه بر این ، آنها ارزان هستند و استفاده از آنها آسان است.

تراز یکی از انواع ابزارهای دستی است که کاربردهای زیادی دارد. به این نوع ابزارها بیشتر در صنایع مختلف مانند نجاری ، ساختمان سازی و… استفاده می شود و معمولاً اندازه کوچک آن بیشتر برای مصارف خانگی مناسب است.

تراز دستی بنایی

اگر در صنعت ساختمان سازی کار می کنید ، ممکن است کارگر کاشی کار را دیده باشید که یک ابزار زرد رنگ را به صورت افقی و عمودی روی کف گذاشته است. کاری که کارگر کاشی کاری انجام می دهند فرایندی به نام تراز کردن است.

این کار با استفاده از تراز دستی انجام می شود تا کارکنان پروژه بتوانند اطمینان لازم را در اجرای صحیح عناصر معماری داشته باشند. تراز دستی فقط برای اطمینان از همسویی عناصر معماری (مانند دیوارها) در سطح افقی و عمودی استفاده می شود. اگر هیچ تراز دستی وجود نداشته باشد ، دیوار شیب دار بالا می رود.

 

انواع تراز بنایی به همراه مزایا و معایب هرکدام

به طور کلی انواع مختلفی از تراز در بازار وجود دارد، که با توجه به نوع کاربری خود حداقل به 21 مدل گوناگون دسته بندی می شوند.

اما تراز بنایی به دلیل اینکه در زمینه های شغلی زیادی کاربرد دارد، از محبوبیت بیشتری در میان کاربران برخوردار است. به همین دلیل در ادامه انواع تراز بنایی را ذکر خواهیم کرد:

تراز بنایی دستی

رایج ترین مدل در سطح ساختمان ، نوع دستی آن است. در این دستگاه از کپسول های حبابی حاوی سطح آب در محورها یا زوایای مختلف استفاده می شود.

البته تعداد محورها در سطح دستی ساختمان بین 1 تا 3 متغیر است ، بنابراین ، اگر از 3 محور در سطح ساخت دستی استفاده شود ، با کمک آن می توان زوایای صفر ، 45 و 90 درجه را روی سطح مورد نظر

در برخی از مدلها ، حباب سطح ساخته شده به صورت دستی نیز می تواند بچرخد تا کاربر بتواند حباب سطح را مطابق شیب مورد نظر بچرخاند.

حتی مواد کپسول حبابی در سطح ساخت دستی بین شیشه و پلاستیک متفاوت است و البته احتمال آسیب به کپسول توسط حباب های شیشه ای در سطح بیشتر از مدل پلاستیکی آن است.

همانطور که گفتیم ، سطوح ساخت دستی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین بسته به نوع استفاده ، آنها با طول های مختلف 20 تا 180 سانتی متر طراحی و تولید می شوند.

البته ، شما می توانید سطح دستی ساختمان را حتی در اندازه های بسیار کوچکتر ، به عنوان مثال ، انتخاب کنید. حدود 4 تا 7 سانتی متر ، به عنوان سطح جیب.

سطوح دست ساز مدل جیبی تنها دارای یک محور بوده و به دلیل امکان جابجایی و حمل آسان و همچنین امکان استفاده در فضاهای محدود ، مورد استقبال تعداد زیادی از کاربران قرار می گیرد.

سطوح دست ساز از مواد مختلف مانند رزین یا پلاستیک ، فلز و چوب ساخته شده است تا طیف وسیعی از سلیقه های مصرف کننده را پوشش دهد.

با این حال ، به گفته کارشناسان ، بهترین سطح ساخت دستی مدل فلزی آن است که از مقاومت بالایی در برابر ضربه در محل کار برخوردار است.

در حالی که ساختار پلاستیکی دست ساز در هنگام حمل و نقل و مقاومت بسیار کم است و به دلیل وزن بسیار کم ، ثابت نگه داشتن آن به منظور تراز کردن آن در برخی سطوح کمی دشوار به نظر می رسد.

نحوه کار با سطح ساخت دستی به این صورت است که سطح را روی سطح مورد نظر قرار می دهیم ، اگر بادکنک تشکیل شده در داخل کپسول یا محور سطح در یک افق مستقیم یا خط عمودی قرار گرفته باشد ، این نشان می دهد که سطح مورد نظر صاف است.

مزایای تراز بنایی دستی

  •  طراحی بسیار ساده و کاربردی
  •  امکان اندازه گیری در سطح قائم و عمود
  •  تنوع متریال به کار رفته برای ساخت

معایب تراز بنایی دستی

  • عدم کارایی دستگاه در صورت وارد شدن آسیب به کپسول های حبابی آن
  •  دشواری ترازگیری در صورت کوچک بودن بیش از حد حجم حباب

تراز دستی مگنتی همراه با سه عدد کپسول

در دسته دیگر ، سطوح ساخت دستی به دو گروه مغناطیسی و غیر مغناطیسی تقسیم می شوند. آهنرباها در بدنه اصلی سطح دستی مغناطیسی استفاده می شوند تا سطح را به راحتی به سطح فلز متصل کرده و اندازه گیری سطح را آسان تر کند.


وجود آهن ربا در تراز دستی از لغزش تراز روی سازه جلوگیری می کند و اندازه گیری شیب سطح را آسان می کند.

تعداد آهن ربا یا آهن ربا استفاده شده در سطح مغناطیسی از یک تا سه متغیر است.

اگر از سه آهن ربا در متر سنج مغناطیسی استفاده شود ، دستگاه می تواند از سه طرف یعنی قسمت زیرین و دو طرف آن عبور کرده و به سطح فلزی مورد نیاز بچسبد.

دستگاه های اندازه گیری سطح مغناطیسی دستی با طول کمتر از 60 سانتی متر برای مصارف صنعتی استفاده می شوند.

مزایای تراز بنایی دستی مگنتی

  •  چسبیدن تراز به سازه
  •  امکان تنظیم دقیق تراز
  •  قیمت خرید مناسب

معایب تراز بنایی دستی مگنتی

  •  در صورت کنده شدن آهنربای آن این وسیله هیچ فرقی با تراز دستی معمولی ندارد.
  • تراز بنایی شاقول

تراز شاقول سنتی

یکی از قدیمی ترین انواع صفحات افقی معماری ، صفحه افقی عمودی ساخته ابوریحان بیرونی است که هنوز در دو نوع سنتی و لیزری طراحی و تولید می شود.

شاقول سنتی یک شی یا گلوله فلزی یا سنگی است که به طناب بسته می شود و از ارتفاع آویزان می شود. بنابراین ، در صفحه عمودی ، از گرانش برای اندازه گیری عمودی سطح استفاده می شود.

برای استفاده از این دستگاه ، سازنده خط لوله را به طناب متصل می کند و سپس آن را روی ساختمان آویزان می کند تا انحنا یا برآمدگی دیوار دوش پیدا شود.

خط لوله لیزری دستگاهی در سری سطح لیزر است که به کاربران اجازه می دهد با انتشار نقاط لیزر در طول های مختلف نصب و اجرا کنند.

این دستگاه دارای چندین نقطه است و آنها عمود بر یکدیگر هستند. دو نقطه در جهت عمودی و سه نقطه دیگر در جهت راست ، چپ و جلو قرار دارند. 

کاربردهای شاقول عبارتند از:

  •  اندازه گیری تیرک های بلند چوبی یا فلزی
  •  نصب روشنایی سقف
  •  نسب ریل آسانسور
  •  نصب چهار چوب در
  •  شاقول کردن ساختمان
  •  تراز کردن کاغذ دیواری

مزایای تراز شاقول سنتی

  •  دقت مناسب ترازگیری
  •  ارزان ترین نوع تراز بنایی

معایب تراز شاقول سنتی

  •  احتمال کم بودن متراژ ریسمان
  •  سرعت پایین ترازگیر

تراز بنایی دیجیتالی

شیب سنج دیجیتال نیز نامیده می شود. در سطح دیجیتال ، از حسگر به جای کپسول حباب برای محاسبه و اندازه گیری شیب استفاده می شود.

در این دستگاه ، شیب با کمک صفحه نمایش محاسبه می شود و دقت آن بسیار زیاد است ، 1/. نشان دادن

سطح سنج دیجیتال با کمک یک باتری کار می کند و صافی سطح را بر حسب درجه ، سانتی متر ، درصد و اینچ بر روی صفحه کوچک آن نمایش می دهد.

یکی از مزایای تراز دیجیتالی نسبت به تراز دستی این است که از تراز دستی فقط می توان برای تعیین سطح تراز ناهماهنگی استفاده کرد.

به کمک سطح دیجیتال ، علاوه بر اندازه گیری میزان انحراف سطح با دقت بسیار بالا ، امکان ایجاد سطحی با شیب دلخواه نیز وجود دارد.

این عملکرد منحصر به فرد تراز دیجیتالی برای دکوراسیون داخلی ، لوله کشی و سایر فعالیتها استفاده می شود.

یکی از مهمترین مواردی که هنگام انتخاب سطح دیجیتال باید در نظر بگیرید ، محدوده و دقت تجهیزات است.

تراز کننده های دیجیتالی و گونیومترها به تراز کننده های دیجیتالی تعلق دارند که با کمک تیغه های قابل تنظیم خود می توانند زوایای سطحی را در زوایای مختلف اندازه گیری کنند.

در استفاده از مرکز دیجیتالی و گونیومترها می توان به نجاری و اندازه گیری دقیق و علامت گذاری زوایای مختلف اشاره کرد.

مزایای تراز بنایی دیجیتال

  • امکان قرائت درصد تراز بر روی صفحه نمایشگر
  •  سهولت استفاده حتی توسط مبتدی ترین افراد
  •  قابلیت ذخیره سازی مقادیر اندازه گیری شده
  •  امکان ایجاد سطوح با شیب دلخواه
  •  دقت اندازی گیری بالا در حدود 1/0

معایب تراز بنایی دیجیتال

  •  عمر پایین باتری ها و در نتیجه افت مدت زمان استفاده
  • تراز بنایی لیزری

کالیبراسیون لیزری ابزاری است در مجموعه ابزارهای دستی که برای تراز کردن ، ایجاد ، اندازه گیری شیب ها یا عادی سازی سطوح مختلف استفاده می شود.

در سطح سنج لیزری ، سرعت عمل اندازه گیری شیب در کسری از ثانیه است و میزان خطا بسیار کم است.

نحوه عملکرد سطح لیزر با کمک پرتو لیزر ، در این سطح ، حداقل یک نقطه لیزر وجود دارد که ارتفاع مشخصی از سطح زمین در یک جهت است.

وجود این نقطه لیزری برای ارتفاع و امتداد انتقال بسیار مفید است و از پرتو و امتداد اشاره گر لیزر می توان برای راست شدن خودکار خطوط عمودی و افقی بدون سیم و نخ استفاده کرد.

سطح لیزر با توجه به نوع استفاده طراحی و تولید می شود ، دو مدل کلی کوچک و بزرگ وجود دارد که مجهز به سه پایه هستند.

علاوه بر اندازه گیری برجستگی ها و صافی سطح ، از تراز لیزری نیز می توان به عنوان متر برای اندازه گیری فاصله استفاده کرد.

علاوه بر این ، دستگاه می تواند سطح دستی حباب بزرگ را برای عملیات ساختمانی و عمرانی جایگزین کند.

مدلهای زیادی در بازار وجود دارد مانند خط مستقیم ، نقطه ، ترکیب خط نقطه ، دو خط ، سه خط ، خط 180 درجه ، 2 خط 360 درجه ، سطح لیزر چرخشی و ... تراز لیزری را می توان با توجه به نیاز شما پیدا کرد.

انواع مختلفی از سطوح ساختمان لیزری برای چسباندن کاغذ دیواری ، پارتیشن بندی ، تراز کردن ستون ها ، اتصال تجهیزات مختلف به دیوار ، نصب انواع کاشی ، نصب کلیدها و پریزها در ساختمانها و سایر فعالیتها استفاده می شود.

مزایای تراز بنایی لیزری

  • درصد پایین خطای تراز
  •  سرعت عمل بالای ترازگیری
  •  تنوع کاربری بسیار زیاد
  •  امکان سنجش فاصله
  •  سهولت استفاده

معایب تراز بنایی لیزری

  • عدم امکان استفاده از تراز لیزری زیر نور خورشید
  •  دقت پایین این وسیله در فواصل زیر یک متر
  •  قیمت خرید بسیار بالا به نسبت سایر مدل ها

مارک های بوش، کنزانس، رونیکس، دیوالت، استابیلا، متابو و هیوندای بهترین برندهای تولید کننده تراز لیزری در دنیا محسوب می شوند.

https://biknik.ir/manual-level/